Hoge bergen en lange stranden - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Leonie Jong - WaarBenJij.nu Hoge bergen en lange stranden - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Leonie Jong - WaarBenJij.nu

Hoge bergen en lange stranden

Door: Leonie en Quartin

Blijf op de hoogte en volg Leonie

18 Juni 2015 | Sri Lanka, Mirissa South

Excuses voor de bijna twee weken lange stilte, we waren te druk met genieten om te schrijven ;).

Mijn vorige blog is gestopt in Kandy. Daar hebben we de volgende dag een stadswandeling gedaan en de enorm grote Botanische tuinen bezocht. Het leken eerder de liefdestuinen want er liepen tientallen Sri Lankese liefdeskoppeltjes hand in hand door het park. Je kon ze ook vinden achter elke grote, en minder grote, boom. Heel aandoenlijk. Tevens waren er duizenden enorme vleermuizen in een bepaald gedeelte van het park die ik maar niets en Q reuze interessant vond. Ook waren we getuige van een heus territorium gevecht rondom het wc gebouw, het was mens verus aap. Mens (lees: 1 opzichter van het wc gebouw) gooide een steen en aap (lees: een groep van 15 apen) gooide die vrolijk weer terug naar het hoofd van de opzichter. Het was 1-0 voor de aap toen we het veld verlieten. In de avond romantisch gedineerd met kaarslicht, live gitarist en prachtig uitzicht over de stad. Helaas nog steeds niet ten huwelijk gevraagd ;).

De dag daarna begon de treinreis naar Ella met als tussenstop Hutton, maar niet voordat we een eerste stop hadden gemaakt voor een ontbijt. Wat een snel fruitontbijt van de markt had moeten worden, werd al snel gepromoveerd tot het beste ontbijt van de reis! We kwamen bij een grote tent van "True Sri Lankan Taste" waar je allerlei (streek)specialiteiten in kleine hoeveelheden, goedkoop en super vers kon proeven. Geweldige ervaring! Daarna gingen we op de trein naar Hatton, deze reis was al mooi maar we vonden het toch een beetje tegenvallen voor de prijs en de vele aanbevelingen van de reisgidsen en andere reizigers; maar toen wisten we nog niet wat er de volgende dag nog zou komen van Hutton naar Ella, deze reis was wel echt super gaaf!

Na aankomst in Hatton de bus gepakt naar de Adams peak om deze dezelfde nacht te gaan beklimmen. Na een korte nacht zijn we om 02.15 's nachts begonnen aan de 6442 treden met drie andere backpackers uit Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en Ierland. Hele lieve mensen en fijn om het samen te kunnen doen. Het was heel zwaar, maar gelukkig waren we gezegend door twee monniken met gebed, armbandjes en een voorhoofd-stip met een soort foundation (net die van mijn zusje). Het was zeker letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van onze reis! Prachtige zonsopkomst, spectaculair uitzicht, mooie mensen ontmoet en we voelde ons sterk en trots! De volgende dagen voelde we ons helaas wat minder sterk en was elk trappetje een grote uitdaging, maar dat vertellen we er natuurlijk niet bij ;).

Na wat uitrusten hebben we de Treinreis naar Ella gemaakt, extra bijzonder omdat we de vorige nacht een achternichtje hadden gekregen genaamd Ella! We hadden dure plekken in eerste klas met airco, maar hebben 5 uur in de deuropening van de trein gezeten omdat hier de ruim 500 foto's toch het mooiste werden. Alle prachtige bergen, mensen langs het spoor, eindeloze groene theeplantages en mooie vergezichten.

Na aankomst vonden we een heel romantisch hotelletje midden in de bergen, goede plek om even te benen rust te geven. De volgende dag alle hoogtepunten van Ella bekeken de groene theefabriek, de prachtige watervallen en de Nine Arches Bridge. Daarna hebben we ook nog even het kleine broertje van de Adams peak beklommen (normaal appeltje eitje maar met de spierpijn nog in de benen nog best lastig). Helaas kwam de dag vroeg ten einde door een tropische storm midden in onze wandeling (kletsnat heeft een andere betekenis gekregen).

Na twee prachtige dagen in Ella zijn we vrijdag met de bus naar Udawalawe vertrokken om een olifantensafari te doen, nog als cadeautje voor Quartins verjaardag. Bij aankomst konden we meteen de jeep in voor de avondsafari. Wat waren wij bij met de keuze voor de avondsafari! We hebben meer dan 150 olifanten gezien, met en zonder slagtanden, oud en jong en in grote en kleine groepen. De kleinste smurf was twee weken oud en de grootste groep bestond uit 15 olifanten die heerlijk aan het badderen waren tussen de krokodillen en schildpadden. Aan het einde van de safari kwam er nog een enorme olifant langs de jeep gelopen, zo dichtbij dat we hem konden aanraken. Hij heeft er tien minuutjes gestaan, heel bijzonder!

Na een onrustige nacht van alle indrukken gingen we de volgende morgen langs het olifanten opvanghuis tijdens het voeden van de olifantjes. 26 olifantjes van 1 maand tot ongeveer 2 jaar werden hier opgevangen vanuit het hele land en weer uitgezet in het wild als ze sterk genoeg waren, heel aandoenlijk om te zien en gelukkig stond het belang van de olifant voorop en moest de toerist op ruime afstand blijven en mochten we alleen stilletjes kijken en genieten.

Na twee weken druk reizen hadden we besloten de laatste week aan het strand door te brengen en wat kleine tripjes te doen. We zijn naar twee prachtige stranden in Tangalle en in Mirissa geweest. We zijn in Tangalle uitgenodigd voor de lunch bij een visserman thuis, omdat Quartin hem had geholpen bij het binnen halen van de vis. Het was een vergaan, maar best grote hut dichtbij het strand. Hij had alleen geen geld om wat in het huis te zetten, er stond alleen 1 kapotte stoel en een soort bed zonder matras in. Het bed was voor zijn twee zoontjes (3&7) en zelf sliep hij op de vloer, zijn vrouw was drie maanden geleden plots overleden aan hartproblemen. Koken deed hij bij de buren en douchen in de zee, heel heftig om te zien. We hebben daar de heerlijke pas gevangen vis gegeten en hebben wat geld gegeven voor boekjes/eten voor de kinderen, voor ons maar een paar euro voor hun een groot verschil.

Voor de rest ontspannen en gesurft in de buurt van Mirissa. Helaas heb ik na een val mijn surfboard gekopt met als resultaat een mooie blauwe bult op mijn voorhoofd (heel sexy) en een lichte hersenschudding. Daarna ook nog aangevallen door een enorme kwal waardoor mijn arm en been er ook iets minder charmant uitzagen en het een paar uur afzien was. Gelukkig is het nu bijna twee dagen later bijna helemaal weer weg.

Nu ben ik weer back home in het vertrouwde Galle om Quartin alle bekende en veelbesproken plekken te laten zien. Zo fijn om Kodi en de rest weer te zien! Gister hebben we al door het fort getoerd, nu zitten we een enorm belangrijke cricketwedstrijd tussen Sri Lanka en Pakistan te bekijken (duurt schijnbaar vier dagen, pff gelukkig duren voetbalwedstrijden "maar" 90 minuten) en morgen gaan we weer surfen, naar het strand en een tour door het ziekenhuis waar ik een maand heb gewerkt, ben benieuwd wat Q er van vindt!

Zaterdagavond (helaas) alweer richting het koude Nederland, nu nog maar even 120% genieten!

• 18 Juni 2015 - 21:25

Inez:

Wat een heerlijk lang verhaal en wat een prachtige foto's! Ik vond die zonsopgang ook wel een mooi moment voor een huwelijksaanzoek.. Weer een gemiste kans Quartin!